Меню
Головна Блог Новий рік – нові виклики або ІТ-пріоритети 2022
Новий рік – нові виклики або ІТ-пріоритети 2022

Новий рік – нові виклики або ІТ-пріоритети 2022

2022-01-18

Як керівники компаній планують розвивати свої ІТ-інфраструктури в нинішніх умовах пандемії, на що буде зроблено акцент у найближчому майбутньому, які технології та підходи найбільш актуальні? На що розраховують і чого побоюються керівники бізнесу та ІТ-менеджери по всьому світу?

Весь 2020 рік більшість організацій по всьому світу в авральному режимі «гасила пожежі», викликані наслідками пандемії. Так, перехід до віддаленого режиму роботи, який, звичайно, планували зробити, але колись у майбутньому, раптом довелося здійснювати прямо тут і зараз (хто не впорався — вилетів із ринку). Часткова або повна відмова від офісної роботи потягла за собою цілу купу технічних та організаційних проблем. 

Але, так чи інакше, до 2021 року всі чи більшу частину з них було вирішено. Настав час подумати про те, як найкраще пристосуватися до нової реальності та куди інвестувати у майбутньому. Не дивно, що пріоритети керівників, а також ІТ-директорів підприємств змінилися в умовах більш спокійної обстановки, і це зрушення вплине на те, як розвиватимуться високотехнологічні ринки найближчими роками.

Фахівці ресурсу CIO розібрали аналітичний звіт CIO Technology Priorities 2021, в якому дослідницька компанія IDG Research спробувала частково відповісти на питання про те, як керівники компаній планують розвивати свої ІТ-інфраструктури в майбутньому, на що буде зроблено акцент і які ризики зараз є найбільш небезпечними. Незважаючи на те, що базою для дослідження стало безпосереднє опитування старших менеджерів у різних західних компаніях, для нашої країни деякі висновки дослідження також є цілком актуальними.

Потрібно більше грошей

Якщо коротко, то найбільші проблеми в нинішніх умовах викликані зростаючим робочим навантаженням, нестачею персоналу і, як завжди, недостатніми ІТ-бюджетами (хоча навряд чи хтось зможе назвати період, коли б «айтішники» не скаржилися на брак грошей). Половина, точніше 49%, ІТ-керівників назвали нестачу бюджету однією з головних проблем минулого року.

Водночас, кожен другий ІТ-керівник розраховує на збільшення фінансування у 2022-му, і лише 8% упевнені, що асигнування скоротяться. Власне, позитивні очікування цілком виправдані, враховуючи, що багато компаній кардинально перебудували свої ІТ, переорієнтувавши їх із внутрішніх закритих інфраструктур на зовнішні відносно відкриті системи, які необхідні для організації ефективної віддаленої роботи. 

Але це був лише перший етап, тепер інфраструктури треба оптимізувати, захищати, підтримувати та розвивати, а на це, природно, потрібні гроші. З фінансовим питанням тісно пов'язана й інша проблема — нестача кваліфікованого персоналу. Не те, щоб людей не вистачало взагалі, просто очікування із зарплат за останній рік суттєво зросли і якщо комерційні компанії ще можуть собі дозволити наростити зарплатний фонд, то для бюджетних організацій (що у нас, що за кордоном, не має значення) це велика проблема. Наприклад, згідно з даними IDG Research, пошук персоналу з потрібними навичками в галузі ІТ став серйозною проблемою для 82% державних організацій.

З «віддаленим» розібралися — на черзі AI

Нещодавно всі тільки й говорили про перехід на віддалену роботу, але сьогодні це питання, схоже, загалом вирішене. У всякому разі, якщо у 2020 році понад дві третини ІТ-керівників заявляли, що їм необхідно модернізувати чи оновити технології спільної роботи на підприємствах, то у 2021-му таких залишилося лише близько 4%.

Натомість продовжує зростати роль кібербезпеки, котра, як і раніше, викликає занепокоєння у значної частини ІТ-керівників, у зв'язку з цим 65% підприємств планують збільшити витрати на забезпечення захисту і лише 1% респондентів заявив про те, що вкладення в цей напрямок скорочуватимуться. Насамперед гроші вкладатимуться в такі області як моніторинг інформаційної безпеки в режимі реального часу та розслідування інцидентів. Окрім систем кіберзахисту пріоритетними є технології взаємодії з клієнтами та інструменти бізнес-аналітики — бюджети їхнього розвитку готовий збільшити кожен другий керівник компаній.

Серед перспективних рішень, на які покладаються особливі очікування у найближчому майбутньому, переважна більшість респондентів назвали пристрої з підтримкою 5G, штучний інтелект (AI) та машинне навчання. Багато хто хоче якось запровадити блокчейн, але поки не знає як саме — 54% організацій заявили, що на даному етапі вони не зацікавлені у фактичному розгортанні цієї технології, хоч і вважають її дуже багатообіцяючою.

Зате з AІ ситуація зворотна — розробки в цій галузі вже набули продуктової зрілості та активно проникають у багато сфер ІТ. Так, 21% організацій уже тестує технології на базі штучного інтелекту та машинного навчання, а 46% розраховують збільшити свої витрати на цей напрямок у 2022 році. Дехто, звичайно, готовий і скоротити інвестиції в AІ, але таких не більше ніж 3%.

Коли ж керівникам компаній ставили питання щодо найпроривніших ІТ-технологій 2021 року, то переважна частина респондентів на перше місце поставила Big Data, на друге — AI, а на третє — хмарні технології. В останньому випадку найбільші очікування пов'язують із розвитком хмарних баз даних та SaaS. 

Подібна розстановка пріоритетів свідчить, що публічні хмарні послуги глобально перейшли у розряд звичних робочих інструментів. Багато підприємств вже перенесли свої ІТ-операції в хмару з початку пандемії, але чимало й тих, хто ще має це зробити. При цьому, що характерно, багато ІТ-керівників очікують, що у 2022 році відчутно скоротяться бюджети на розвиток локальних інфраструктур, у тому числі за рахунок перерозподілу витрат на користь зовнішніх хмарних сервісів.

Коли і як починати міграцію в хмару? Ми написали детальний посібник, з міграції, де розповіли коли саме прийшов час мігрувати в хмару та які є для цього інструменти. 

Кадровий голод та автоматизація

Проблема нестачі кваліфікованих кадрів за подібною ціною сьогодні є однією з найбільших проблем, із якими стикаються підприємства у всьому світі. Щоб вирішити завдання нестачі кадрів, ІТ-керівники застосовують різні стратегії. Трохи менше ніж половина підприємств у 2021 році намагалися найняти нових співробітників на повну ставку, а кожна десята організація — на неповний робочий день. Близько третини компаній укладають робочі контракти, а щонайменше 25% компаній віддають ті чи інші роботи на аутсорсинг. 

Цілком природно, що частину кадрового голоду організації намагаються задовольнити за рахунок дослідження внутрішніх резервів — 75% малих та середніх підприємств, а також 67% великих компаній займаються підвищенням кваліфікації персоналу, а, відповідно, 63% та 55% зайняті професійною перепідготовкою частини своїх співробітників.

Питання нестачі кадрів потенційно можна вирішувати за рахунок технологій автоматизації на основі AІ. Але, незважаючи на відчутний дефіцит працівників, який згадують багато ІТ-керівників, концепція роботизованої автоматизації процесів (Robotic Process Automation) поки що не користується великою популярністю. У 2021 році RPA не вважали актуальною 41% ІТ-директорів, 58% менеджерів середньої ланки та 75% рядових ІТ-співробітників. І це у великих комерційних компаніях. Дрібніші організації сегменту SMB виявляють ще менший інтерес до цієї концепції, а в урядових структурах її повсюдно не вважають актуальною. Можливо подібне ставлення до RPA пояснюється тим, що ця технологія зазвичай охоплює лише прості дії, тоді як ІТ-керівники сьогодні приділяють основну увагу автоматизації бізнес-процесів загалом. У цьому випадку більш актуальними є технології класу Business Process Management (BPM).

Раніше ми розглядали в нашому матеріалі нове дослідження IBM "Скільки бізнес втрачає через виток даних?". 

© 2008—2021 De Novo (Де Ново)