Метаморфози Хмар: Головні Тренди 2020
2020-02-27
Чого очікувати від хмарної індустрії в нинішньому році? Розібралися в цьому питанні експерти з 451 Research. Детальніше про тренди і відповіді на всі важливі запити в нашій статті.
Незважаючи на свій гігантський об'єм, що вимірюється сьогодні сотнями мільярдів $, світовий ринок хмар продовжує бурхливо розвиватися — до насичення і стагнації йому ще ой, як далеко. І що там буде через 5-10 років, передбачити важко, але ось прогнози на найближчий час зробити цілком реально, чим активно користуються світові аналітичні компанії. Ось нещодавно, буквально на початку лютого, 451 Research представила своє бачення ситуації на поточний рік. Звіт, звісно, великий, але якщо вилучити зайве базікання, то все можна вмістити в п'ять основних пунктів. Для тих, кому ліньки читати, одразу зробимо коротке резюме.
На думку поважних аналітиків, світ котиться за цілком очевидною траєкторією в напрямку гібридних та мультихмар (до речі, обидва ці терміни все частіше використовуються як синоніми і, схоже, скоро залишиться лише один з них). Очевидно це тому, що кількість доступних платформ та сервісів сьогодні зашкалює, кожна компанія використовує десятки, іноді сотні хмарних послуг (у всякому разі, там, де мешкають експерти 451 Research). І розібратися в цьому зоопарку все складніше. Але ефективні менеджери потребують ефективних рішень, що ще більше заплутує ситуацію, оскільки на ринку страшенна проблема з кадрами — людей, які би встигали відслідковувати всі ці хмарні навороти, практично немає. Тут як з лікарями — або ти вузький спец, або ескулап широкого профілю. Але, тільки для сучасних хмар потрібно, щоб працівник поєднував ці якості і при цьому не просив занадто багато грошей, оскільки скорочення витрат — це головне, що у нас, що у них.
А тим часом цифрова трансформація у розвинутих країнах, як потужний локомотив, випихає компанії у хмари — тут вже без варіантів. В підсумку доводиться або бігти попереду цього потяга, або наздоганяти його, а ось їхати у вагоні з комфортом поки не вдається майже нікому. Корпоративні робочі навантаження трансформуються настільки стрімко, що встигнути за змінами дуже й дуже важко. На заході перегони технологій — просто запорука виживання. Коли на ринку працює сотня таких компаній, як твоя, чим можна привабити клієнта? Де брати конкурентні переваги? Правильно — у нових технологіях, що дадуть змогу автоматизувати, пришвидшити, розширити, скоротити витрати… Але, фокус у тому, що конкурент думає точно так само, тому тут виграє той, хто вміє бути на півкроку швидше, але завжди.
І це лише здається, що всі ці "цифрові трансформації" — для буржуїв, які там, за кордоном. Наша економіка поступово оживає і як губка вбирає нові технології. Поки процес малопомітний, але він іде, і коли прогрес стане очевидним для всіх, це буде означати, що хтось вже зняв вершки та міцно зайняв позицію лідера. Нещодавній запуск “України в смартфоні” під назвою Дія, цьому підтвердження.
А тепер пройдемося по пунктам — з чим доведеться зіткнутися вже завтра.
КЕРУЙ ТА ВОЛОДАРЮЙ
Мало хто думав, що хмари так розростуться. Колись їх починали впроваджувати, в тому числі якраз і для консолідації розрізнених ІТ-ресурсів. Але, якось так само вийшло, що підприємства втягнулися в процес і стали споживати різні хмари в величезних кількостях. В результаті ситуація вийшла з-під контролю. Як показали підсумки дослідження 451 Research's Voice of the Enterprise (VotE): Digital Pulse, Budgets & Outlook 2019, 62% організацій сьогодні дотримуються гібридної ІТ-стратегії. Але, багато хто з них вже зіткнувся з тими чи іншими складнощами при спробах розширення або навіть ефективного управління. Загалом, хто швидше за інших зможе придумати вихід — отримає перевагу на ринку, а ті, хто ще з такою ситуацією не зіткнувся — готуйтеся вже зараз.
У ТРЕНДІ "МЕТА-СЕРВІСИ"
На зорі хмарного бізнесу все було просто — принцип "підключи та споживай" стояв на чолі кута. Але тепер цього явно недостатньо. Все стало складно ще й тому, що саме в унікальності багато компаній знаходять перевагу. Прості "віртуалки" вже нікому не цікаві. На заході споживають сервіси, пов'язані з аналітикою, обробкою великих даних, штучним інтелектом, Інтернетом речей. Технології та пропозиції пруть як гриби після дощу. Як повідомляють аналітики 451 Research, сьогодні вони відстежують майже півтора мільйона (!) окремих та комбінованих сервісів, комерційно доступних в інфраструктурах основних світових хмарних операторів — AWS, Google, Microsoft, Alibaba та IBM. Але ж це неймовірне розмаїття виникло недарма — воно стало відповіддю на потреби ринку, який потребує все більше унікальних рішень.
Це до того, що простіше не буде. За будь-яких спроб спростити хмарні інфраструктури, що розрослися, неминуче втрачається й унікальність. Тому експерти вказують на необхідність оптимізації та підвищення керованості того, що є. Але, більшості компаній це буде не під силу, з огляду на природні причини. Тут знадобиться хтось, хто компетентний у даному питанні — експерти, організації чи зовнішні сервіси, що вміють взяти будь-яку мультихмару під контроль. Без дуже спеціалізованої допомоги ззовні зробити це буде все складніше. Таким чином, формується ринок хмарних "мета-сервісів" ("сервісів над сервісами"), і це вельми визначена тенденція.
АЛЛО, МИ ШУКАЄМО ТАЛАНТИ
З попереднього пункту витікає логічне питання про те, "хто всі ці люди"? Хто саме всі ці "експерти", які візьмуть тисячі хмар під контроль? Насправді прямо зараз відповіді немає. Просто тому, що технології еволюціонують занадто швидко, а когнітивні здібності людей все так само обмежені, як і тисячу років тому.
Зіткнувшись зі все більш складним технологічним ландшафтом та зростаючим попитом на спеціалізовані ІТ-навички, підприємства буквально кричать про брак відповідного персоналу, причому найбільш явні пробіли в кваліфікації пов'язані саме з хмарними платформами. Згідно з дослідженням VotE: Digital Pulse, Organizational Dynamics 2019, 86% підприємств стикаються з браком навичок в сфері впровадження хмарних технологій. Але ніколи не було такого, щоб ринок не знайшов виходу. Необхідні таланти з'являться, але боротьба за них ризикує перетворитися в справжнє полювання за головами. І ті, хто першими отримають доступ до цього ресурсу, зможуть заволодіти відчутною перевагою.
Однак талантів на всіх не вистачить, принаймні одразу, тому потурбуватися про пошук, навчання та утримання кадрів слід вже сьогодні.
МІКРОСЕРВІСИ НА МАРШІ
Далі все буде тільки складніше. Згідно зі звітом VotE: DevOps, 2H 2019, компанії можуть швидше працювати з хмарою і бути більш ефективними завдяки використанню хмарних мікросервісів. Майже половина підприємств (49%) вважають їх освоєння пріоритетним напрямком розвитку своїх ІТ-інфраструктур. Але, чим більше мікросервісів, тим складніше стає вся система (а що відбувається далі — дивіться вище). В загальному, ходимо по колу (або, скоріш, по висхідній спіралі), але альтернативи поки не передбачається — доведеться якось з цим жити.
ПОТРІБНО БУТИ БІЛЬШ ГНУЧКИМИ
Для операторів попит на мікросервіси означає новий головний біль з підвищенною гранулярністю споживацьких моделей. Тепер тарифікувати доведеться буквально кожен чих — мільйони мікросервісів, і на кожен свій цінник. Але, копійки прибутку з кожного з них будуть складатися в мільярдні обіги в кінці року. Той, хто не освоїть мистецтво тарифної еквалібристики, піде з ринку, або опиниться в глибокій ніші — тут, що в лоб, що по лобі. І, знов-таки, без варіантів.
СКАЖІТЬ ЧЕСНО, НАМ КІНЕЦЬ?
Якщо хтось вважає, що зараз на хмарному ринку все трохи заплутано, то це не так — справжня складність ще попереду, з усіма її "кубернетсами", "докерами" та іншими мікросервісами. Але, це не привід опускати руки — ні споживачам, ні операторам (у тому числі українським). Зараз світовий ринок схожий на величезну лабораторію, в якій працюють конкуренти, вимушені іноді співпрацювати. Хмарні інфраструктури підприємств нагромаджуються, як сніговий ком, а "найкраще рішення" з управління всім цим господарством поки не знайдено, хоча, звісно, активний пошук триває. З іншого боку, все це дуже добре, оскільки є велике поле для експериментів, здорової конкуренції та проривних ідей, а інтрига розвитку сюжету, тобто ринку, буде зберігатися ще довго.