Резервне копіювання у хмарі – чого прагне бізнес?
2025-02-26
Значення та цінність інформації в сучасному світі продовжує зростати, проте збільшується й тяжкість наслідків від збоїв та зазіхань на цифрові активи. Водночас звичайне резервне копіювання в хмарі дозволило б уникнути багатьох критичних інцидентів. Головне підійти до процесу організації «бекапів» виважено та вибрати відповідні інструменти.
Технічні збої, людські помилки, хакерські атаки, ці та багато інших сучасних загроз можуть суттєво вплинути на роботу бізнесу, який сьогодні багато в чому покладається на цифрові, в т.ч. хмарні технології. З іншого боку, налагоджена та налаштована система резервного копіювання даних здатна згладити наслідки багатьох неприємних інцидентів, які, на жаль, трапляються з корпоративними ІТ-інфраструктурами не так вже й рідко. Разом із процесами глобального розвитку технологій й дедалі глибшої цифровізації всіх сфер діяльності змінюються вимоги і до резервного копіювання. Великий та середній бізнес висуває до систем захисту даних, дедалі більше індивідуальних вимог, з урахуванням специфіки своїх задач.
З іншого боку, навіть сьогодні існує чимало компаній, які використовують резервне копіювання епізодично або не використовують його зовсім. Щоб оцінити актуальну ситуацію та розібратися у поточних тенденціях, а також зрозуміти, як дивиться на питання резервного копіювання фактичний користувач, компанія Researchscape IT провела масштабне опитування, що охопило понад 1200 осіб із різних сфер діяльності. Опитування проводилося наприкінці 2024 року на замовлення компанії Veeam — одного зі світових лідерів в галузі хмарного резервного копіювання даних. Підсумки дослідження містять багато цікавих цифр та висновків.
Копії необхідні
Почнемо з того, що навіть попри високу надійність сучасних ІТ-інфраструктур, майже половина респондентів у різні періоди своєї діяльності зіткнулася зі втратою даних внаслідок різних інцидентів — як навмисних, так і випадкових. Але лише в одному з п'яти випадків у компанії були актуальні резервні копії, решті 80% довелося починати все з нуля. При цьому, що характерно, молодші респонденти набагато частіше роблять бекапи, ніж їхні старші колеги. З тих, кого можна віднести до покоління Z, 85% опитаних відзначили, що регулярно створюють резервні копії, серед «бебі-бумерів» таких виявилося всього 46%.
Проте навіть ІТ-фахівці, які регулярно вдаються до резервного копіювання, не завжди задоволені наявними інструментами:
- 42% хочуть додаткового захисту даних;
- 25% хочуть мати функції, які не пропонує їхня корпоративна платформа;
- 18% користуються послугами кількох платформ, щоб не зберігати всі дані в одному місці;
- 15% мали негативний досвід збою резервного копіювання.
З іншого боку, 62% керівників, відповідальних за фінансову сторону питання, вважають, що їхня організація витрачає надто багато на резервне копіювання, а 92% хочуть, щоб рішення краще відповідали потребам бізнесу. Загалом, як і в інших напрямках, замовники хочуть, щоб системи резервного копіювання були якомога більш кастомізованими, але при цьому недорогими у використанні.

Побоювання нового
Разом з тим навіть якщо ІТ-фахівці не повністю задоволені своїми поточними сервісами, перехід на нову систему нерідко здається досить ризикованим. Усього 41% респондентів повністю задоволені своїми рішеннями для резервного копіювання, але багато хто не хоче мігрувати на більш відповідну платформу з наступних причин:
- 61% побоюються ризику втрати даних під час міграції;
- 55% бояться перерв у роботі, спричинених процесом міграції;
- 50% побоюються потенційної вразливості даних на цьому шляху.
Крім того, ІТ-відділи компаній турбують питання розірвання старих контрактів, а також додаткові витрати, пов'язані з перенесенням даних в нову систему. В результаті багато компаній залишаються працювати в рамках системи, що не зовсім відповідає наявним потребам, лише б не стикатися з потенційними незручностями та ризиками міграції. З іншого боку, зазначають дослідники, якщо зробити міграцію максимально гладкою і безризиковою, це може спонукати більше організацій впроваджувати більш відповідні рішення, що відповідають потребам бізнесу.

Цінність незмінності
У міру зростання загроз з боку програм-вимагачів підприємствам необхідно впроваджувати жорсткіші заходи безпеки для забезпечення цілісності даних. Незмінні резервні копії, які запобігають зміні або видаленню збережених даних, є критично важливим захисним механізмом. Однак це опитування показало, що лише 28% ІТ-фахівців нині використовують незмінні рішення для резервного копіювання, що робить багато організацій уразливими для потенційних атак. З іншого боку, кількість фахівців, які усвідомлюють необхідність створення незмінних бекапів, поступово зростає. На жаль, багато хто приходить до розуміння необхідності такого захисту даних лише після серйозних інцидентів.

Фактор часу
Створення та захищене зберігання бекапів у хмарі – це лише частина завдання. Не менш важливим аспектом є можливість швидкого поновлення у разі збою, а з цим буває непросто. Як показало дослідження, 61% компаній можуть створювати резервні копії великих обсягів даних протягом 24 годин, але час відновлення не завжди такий самий короткий. У той час як 54% відновлюють втрачені дані протягом дня, близько 36% компаній потрібно від одного до трьох днів, щоби все знову запрацювало.
Коли відновлення затягується, наслідки накопичуються:
- 56% опитаних стикаються з простоями, що впливають на роботу;
- 51% відзначають зростання стресу в ІТ-відділах;
- 35% повідомляють про зниження продуктивності;
- 34% зазнають відчутних фінансових збитків;
- 30% втратили дані назавжди та не змогли їх відновити.
Ці результати наголошують на важливості скорочення розриву між швидкістю резервного копіювання та часом відновлення. Опитування також показало, що потреби компанії все частіше виходять за рамки базових вимог — тепер замовники очікують, що рішення для резервного копіювання забезпечать комплекснішу підтримку відновлення даних, додатків та процесів.

Зростання без бар'єрів
Як бачимо, фактор часу є надзвичайно важливим, тому сучасні рішення для резервного копіювання мають оптимізувати процеси аварійного відновлення, гарантуючи, що період простою буде зведений до мінімуму. Для цього, зокрема, необхідно використовувати автоматизовані робочі процеси та проактивні оповіщення, які можуть допомогти ІТ-відділам швидко реагувати на інциденти та відновлювати дані без втручання фахівців. Такий підхід особливо популярний у тих галузях, де вимоги до мінімізації простоїв особливо суворі, наприклад, у сфері охорони здоров'я, фінансів та роздрібної торгівлі.
Важливим чинником є усунення бар'єрів у процесі міграції з однієї платформи резервного копіювання на іншу. Компанії хочуть отримати автоматизовані, керовані процеси міграції, які дозволяють плавно змінювати сервіс-провайдер без збоїв і зупинок в роботі. Ця опція має важливе значення для підприємств, які використовують мультихмарні середовища або швидко зростають, для яких гнучкість та здатність оперативно маневрувати ресурсами є ключовими факторами.
Зі збільшенням числа складніших загроз з боку програм-вимагачів, лише незмінні резервні копії можуть гарантувати недоторканність критично важливих даних. Системи резервного копіювання з функціями незмінності даних надають компаніям додатковий рівень безпеки, дозволяючи відновити працездатність, незалежно від типу загрози та масштабу інциденту безпеки.
Результати опитування також показують, що організації, особливо публічні компанії, віддають пріоритет інструментам, які дозволяють їм ефективно розподіляти ресурси та автоматизувати рутинні завдання. Компаніям також потрібні рішення, які масштабуються та адаптуються до їх змінних потреб. Інакше кажучи, бізнесу потрібні рішення, які допомагають управляти поточними операціями, а й забезпечують простір для майбутнього зростання, гарантуючи, що й можливості резервного копіювання розвиватимуться адекватно з потребами бізнесу.
Зазначимо, що останні оновлення платформи хмарного резервного копіювання Veeam, включаючно з випуском 12.2, втілюють всі вимоги, згадані в статті зокрема:
- Настроювані процеси резервного копіювання, що відповідають операційним цілям кожної організації.
- Підтримка декількох хмар та безперебійне резервне копіювання у різних середовищах.
- Автоматизовані адміністративні функції для скорочення обсягу ручної роботи та вивільнення ІТ-ресурсів для критично важливих проєктів.
Нагадаємо також, що компанія De Novo має всі необхідні компетенції у сфері хмарного резервного копіювання для замовників будь-якого масштабу. Це підтверджено чинним сертифікатом Veeam VCSP. Звертайтесь до нас по консультацію та експерти De Novo дадуть відповіді на Ваші запитання та допоможуть підібрати оптимальне рішення.